Sunday, April 27, 2014

Why Handmade Stuff?


Kenapa handmade stuff? Kenapa tidak readymade stuff? Tapi kenapa tidak boleh saya buat handmade stuff pulak. Sekurang-kurangnya saya dapat belajar untuk development dalam kreativiti. Mungkin ramai orang berfikir barang handmade stuff sangat murah. Ia tak semurah itu jika ia mempunyai nilai yang tersendiri. Bukan semudah itu nak buat barang buatan tangan. Ada nilai seninya yang tersendiri. Sebab itu barang buatan tangan boleh customize. Boleh design atau cipta mengikut citarasa masing-masing. Sebab itu juga tak semua barang ready-made dapat memenuhi citarasa masing-masing. 



Kenapa saya suka barang buatan tangan atau seni kraftangan?


  1. Membantu saya memperkembangkan kreaviti minda. Cara berfikir. Terutamanya sekali apabila nak mencari jalan penyelesaian masalah/problem solving.
  2. Freedom. Tak rasa terikat dengan sesuati bila nak melakukan sesuatu yang rasa macam tak boleh jer. Macam ada di dunia sendiri dan keluar dari masalah hidup sebagai manusia yang selalu sahaja ada masalah. Well, nobody's perfect baby.
  3. Kepuasan dalam melakukan atau mencipta sesuatu. Lagi bertambah satisfaction bila ada orang yang sudi nak appreciate hasil kraftangan kita walaupun tak cantik dan tak ada kualiti mana pon.
  4. Guna recycle material. So nanti taklah membazirkan material yang bakal jadik sampah. 
  5. Customization. Boleh cipta atau design mengikut kemahuan masing-masing. It's unique and artistic.
  6. Made with lot of love and caring. Buatan tangan bukan macam buat dengan mesin. We're not selling the item just for money or profit. Satu proses untuk buat barang kraf itu bukannya macam copy & paste ja. Ambil masa (time constraint). It need skills.  Kena try and error banyak kali baru menjadi.



Please la I need your hyper attention just for understanding. Sorry sangat manglish dan ayat terlalu kucar-kacir. Teacher please don't be angry bird. Nanti macam tak feeling la nak writing. Sebab tak dapat cakap dengan orang yang sedang membaca.  =)



Ini hanya sebahagian dari pendapat saya semata-mata. Tidak ada kena mengena sama ada hidup atau pun mati. Jika ada sebarang pendapat yang tak sependapat atau kritikan untuk memperbaiki menjadi lebih baik feel free komen di kotak komen di bawah. Maafkan saya jika ada terkasar bahasa. =)

Enjoy reading!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda kalau sudi :=)